I den utmärkta artikeln “Didn’t Read Facebook’s Fine Print? Here’s Exactly What It Says” från den 21 juli i “The Huffington Post” förklaras det väldigt tydligt vad en del av Facebooks användarvillkor faktiskt innebär för användarna och vilken enorm makt de ger Facebook. Då måste man även tänka på att detta var innan de nya användarvillkoren som kommer att ge Facebook ännu större möjligheter att enligt avtalet samla information även från de datorer, telefoner och andra enheter som användarna använder för att vara på Facebook.
I artikeln nämns att de allra flesta aldrig ens läser alla de olika användarvillkor de godkänner varje år. Att göra det skulle dessutom vara en omöjlighet då det skulle ta varje person 76 arbetsdagar om året i snitt att läsa igenom de avtal de ingår.
Ytterligare saker som förklaras och illustreras väldigt bra i artikeln är att ingenting är privat på Facebook, att även sådant som man har skrivit men bestämmer sig för att inte posta sparas av Facebook, att det inte går att radera sin information från Facebook, att din information säljs till andra företag, att all information från ditt surfande medan du är inloggad på Facebook sparas, att Facebook via sina samarbetspartners undersöker hur deras reklam påverkar dina inköp, att Facebook samlar all information de kan om dig och ditt hushåll, att Facebook kartlägger din position via GPS i olika appar för att tjäna pengar på dig, att Facebook använder dig och informationen om dig till undersökningar och forskning, att Facebook nästan alltid lämnar ut information om användarna om myndigheterna begär det och att Facebook tar sig rätten att ändra användarvillkoren vid vilket tillfälle som helst.
Visst är det så att de flesta vet och känner på sig att insamlandet av information om dem och övervakningen av dem är omfattande, men det är nog väldigt få som faktiskt inser hur stor den verkligen är. Facebook är dessutom ett av de företag som går i spetsen för utvecklingen av mer och mer övervakning. Därför är det viktigt att vi vanliga människor faktiskt försöker välja de bättre alternativ av det som finns där ute på nätet. Det är skillnader på olika företag. Vidare är själva storleken på vissa företag ett problem eftersom det ger dem för mycket makt och Facebook är enormt. Det är viktigt att vi användare försöker stödja mindre alternativ som finns, både när det kommer till de små lokala affärerna i hemtrakten och de mindre alternativen som finns ute på nätet. När det kommer till sociala nätverk så är Seen.is ett bra alternativ till Facebook i mitt tycke. Vi vill inte ha en framtid där endast några stora globala megaföretag existerar och dominerar allt i vår värld.
Pingback: Själva Facebooks storlek och makten det ger är ett problem | Tobias Lindberg