Tänk dig en skola där eleverna själva bestämmer vad de vill göra på dagarna, där lärandet kommer som en biprodukt från det eleverna själva väljer att sysselsätta sig med, där det inte finns några scheman, där det inte finna några regelrätta lektioner, där det inte finns några betyg och inga krav att eleverna måste lära sig något. Tänk dig sedan att eleverna från denna skola lyckas lika bra med högre studier, arbetslivet och livet i övrigt som elever i vanliga skolor. Visst låter det otroligt, nästan som en dröm, som magi? Sådana skolor är dock i allra högsta grad verkliga.
Text: Tobias Lindberg 2012-10-11. Uppdaterad 2015-06-19.
Skulle det finnas en sådan skola så skulle det betyda att Jan Björklund och alla andra kontrollfreaks har fel, att de politiker och tjänstemän som dominerar utbildningsdebatten som driver på för mer skola, mer betyg, mer uppföljning, mer läxor och hårdare krav har fel. Så frågan är om det verkligen kan finnas en sådan skola?
Det riktigt intressanta är att det finns en sådan skola och den heter Sudbury Valley School. Faktum är att det inte är en skola, utan en typ av skola. Det finns nämligen många sådana skolor runt om i hela världen. I Nordamerika, Europa och på andra håll. De kallas gemensamt för Sudbury skolor. Dessa skolor är förutom att allt är fritt för eleverna och att det inte existerar några obligatorium dessutom demokratiska, vilket betyder att eleverna är med och bestämmer i alla frågor. De är med och bestämmer över driften, budgeten, anställningar, avskedanden, skolans regler, hur tvister skall lösas och i alla andra frågor. Alla elever har en röst var oavsett ålder. De anställda har också en röst men de är mycket färre än eleverna. Sudburyeleverna får alltså själva uppleva och delta i den demokratiska processen till skillnad mot hur eleverna i vanliga skolor bara får läsa om den och förhålla sig till den som något de ska få ta del av någon gång i framtiden.
Hur kan något sådant fungera tänker du kanske? Ja, det kan tyckas konstigt för oss som lever i ett land där debatten och nytänkandet när det kommer till utbildning och lärande är så inskränkt som det är här i Sverige. Faktum är i alla fall att Sudbury-modellen fungerar och vi borde alla se till att vi kan få sådana skolor även här i Sverige så att de barn, ungdomar och föräldrar som vill ska kunna välja dem åt sig själv eller sina barn. Utöver att kunna välja undervisning enligt Sudburymodellen borde de som vill även kunna välja hemundervisning eller unschooling. Samtidigt ska självfallet de som vill välja vanlig konventionell svensk skola, där barnen strikt ska följa en av staten fastställd läroplan kunna göra det. Poängen är att alla ska kunna välja vad de tycker är bäst för dem själva, för deras barn, för deras familj.
Här kan den som vill läsa mer om Sudburyskolorna:
http://en.m.wikipedia.org/wiki/Sudbury_school
Här kan den som vill läsa om hur Sudburyeleverna lyckas i livet efter skolan:
http://www.educationfutures.org/outcomes.htm
Ludwig von Mises-institutet i Sverige har skrivit en väldigt bra och läsvärd text om fördelarna med Sudburyskolorna, både vad gäller lärandet och hur barnen respekteras som individer med egen vilja.
http://www.mises.se/2015/02/24/ska-vi-testa-att-respektera-barnen/
I texten om Sudburyskolor på Ludwig von Mises-institutet så nämns att lärandet av barn som vill lära sig går enormt snabbt och blir väldigt bra. Bara bråkdelen av den tid som annars läggs på lärandet i vanliga skolor behövs oftast läggas på mer organiserat lärande på Sudburyskolor och ändå lär sig barnen på Sudburyskolorna lika bra eller bättre. Hur kan detta komma sig och varför inser aldrig den vanliga skolan det och ändrar sig om det nu fungerar så mycket bättre?
Förklaringen på detta är att skolans huvudsakliga syfte i vårt samhälle inte är att lära barnen ämneskunskap, utan att lära barnen den dolda dagordningen, vilket handlar om att skapa en lydig och kontrollerbar befolkning. Att skolan säger sig huvudsakligen handla om att ge barnen ämneskunskap och framställer sig själv som om den handlar om det beror såklart på att folk annars inte hade placerat sina barn i skolan. Genom att verka som att skolan handlar om lärande av ämneskunskaper så får samhällsplanerarna möjligheten att inpränta den dolda läroplanen i barnen. Folk säger hela tiden att skolan fungerar så dåligt, att barnen inte lär sig tillräckligt, men dessa människor har fel, skolan fungerar perfekt, precis så som den är tänkt att fungera, när den varje år spottar ut en ny årskull osjälvständiga och auktoritetstroende samhällsmedborgare.
http://www.informationskriget.se/2015/06/24/skolans-dolda-laroplan/
Slutligen vill jag tipsa om en härlig spelfilm om den engelska demokratiska skolan Summerhill där frihet för eleverna råder. Summerhill är en skola som är väldigt lik Sudburyskolorna där eleverna tillåts följa sina egna intressen, talanger och passioner. Detta var såklart en nagel i ögat på den brittiska regeringen som försökte stänga ned skolan för att eleverna i skolan inte tvingades att memorera massor av värdelös fakta. Filmen bygger på verkliga händelser.
Man kan också gå ihop med andra familjer och bilda egna kooperativ. Vi besökte ett sådant för några år sedan som heter voyagers och är beläget utanför Boston. I USA är det inte ovanligt med kooperativ. Man betalar kostnaderna själv så när man blir flera blir det inte så mycket. Givetvis är detta ett system som svenska staten motsätter sig så ni som är intresserade av detta får ta er till länder som USA eller England. Jag gissar att vi blir fler och fler som motsätter det svenska skolsystemet. Förhoppningsvis kan vi svensktalande ha våra egna kooperativ utomlands när vi blir tillräckligt många. De som är intresserade av detta får gärna höra av sig till mig.
Tack för en bra och intressant kommentar! =)
Hej Tobias! Mina barn går i en skola utan tvång; Brooklyn Free School. Jag har skrivit lite om det här: https://medium.com/@jenspeterdepedro/första-svenska-barnen-i-en-demokratisk-skola-97682ca5d30
Jens: Intressant! Har du skrivit några fler inlägg om detta sedan i höstas när du skrev det inlägget?
Jag har också skrivit om att skolan inte kan reformeras just på grund av tvånget, här: http://www.dagenssamhalle.se/debatt/daerfoer-kan-inte-skolan-reformeras-17367
Det var allt. Hej!
Jens: Det var en mycket bra text, tack!