Lärandet i olika skolor och i olika länder kan tyckas mångsidigt och varierat, men några lektioner är gemensamma över hela världen. Du påverkas och betalar för dessa på fler sätt än du är förstår och därför kan det vara bra att du känner till dem.
Text: Tobias Lindberg 2015-06-24. Uppdaterad 2015-10-05.
Här nedanför finns en klassisk text där John Taylor Gatto beskriver dessa lektioner och sedan följs den av två lika klassiska filmklipp med John Taylor Gatto och Wern Palmius som förklarar skolans dolda läroplan, vilken är det verkliga syftet med skolan.
Många frågar sig hur det kan komma sig att skolan är så dålig på att lära eleverna ämneskunskaper, men detta är bara svårt att förstå för den som tror att skolans verkliga mål är att lära barnen dessa. Visst handlar skolan delvis om att lära ut ämneskunskaper, men skolans huvudsakliga syfte är något helt annat, nämligen att lära barnen den dolda läroplanen så att samhället får en lydig och kontrollerbar befolkning.
Sanningen är alltså att skolan inte alls fungerar dåligt, tvärtom är den mycket effektiv och fungerar precis på det sätt som samhällsplanerarna som skapade den hade tänkt sig att den skulle fungera. Varje år spottas en ny årskull av okritiska, osjälvständiga och auktoritetstroende samhällsmedborgare ut, som har precis så mycket kunskaper så att de kan sköta sina jobb, men ändå inte tillräckligt för att kunna bli en så pass självständig tänkare att de utgör ett hot mot de som styr.
Att skolan säger att den huvudsakligen handlar om att ge barnen ämneskunskap och framställer sig själv som om den handlar om detta beror såklart på att om folk hade vetat sanningen så hade de inte placerat sina barn i där. Genom att verka som att skolan handlar om lärande av ämneskunskaper får samhällsplanerarna möjligheten att inpränta den dolda läroplanen i barnen.
Texten “The Six-Lesson Schoolteacher” är en fenomenal text som med underhållande ironi på ett precist sätt förklarar vad skolan handlar om. Det som beskrivs i denna amerikanska berättelse fungerar på precis samma sätt här i Sverige.
http://www.cantrip.org/gatto.html
Den som inte har sett intervjuerna än borde göra det så snart som möjligt. Intervjuerna gjordes 2003 av läraren Lennart Mogren som har skrivit den utmärkta boken “Sluta skolan!”.
Som lärare i svenska för invandrare i Botkyrka fick vi höra att jobb och anpassning till arbetsmarknaden var prioritet ett.
Att lära sig svenska kom på andra plats. Alltså Arbetslinjen före språkkunskaper. Ofta resulterade detta i att invandrare sattes på praktik efter praktik eller tillfälliga jobb utan att nånsin lära sig svenska eller att förstå samhället.
Hur tänkte du det du sa i förhållande till min text?
Palmius om skolans dolda mål 2003.
Jag får ont i magen av detta. Jag har en liten tjej hemma på 7år som precis har börjat skolan. Jag mår illa av att behöva skicka dit henne och den här kallduschen gjorde det inte bättre!
Bra jobbat Tobias, fortsätt sprida kunskap!
Vi känner precis likadant med våra två barn som redan går i skolan och den tredje som ska börja om knappt två år. Vi skulle vilja kunna välja Sudbury, hemundervisning/unschooling, men vill inte behöva flytta från Sverige bara därför eftersom vi inte känner oss redo för det. Vi trivs här i vårt hem. Det är för jävligt att man ska behöva välja mellan att vara fri och bo kvar där man känner sig hemma. Därför har det blivit att vi har fogat oss i tvånget. Tyvärr. =(
I min dotters klass, 7 år, måste alla barnen efter att någon elev talat utan att räcka upp handen hålla för munnen och räcka upp sin egen hand. Ett exempel bland några i mina ögon otäcka saker som sker. Jag har tittat på det psykologiska i detta. Den fysiska rörelsen, positionen, som barnen tvingas inta när någon brutit reglerna, under 1,5 timmars lektioner med krav på stillhet och tystnad, är en metod för att betinga barns beteende. Inte lära dem något väsentligt utan enbart ge dem en negativ impuls.
Kanske är detta en väg att gå?
Jag ringde polisens sambandscentral för att fråga om det kunde gå att använda brottsbalken. Svaret blev såhär: Om detta är ofta återkommande så rubricerar brottsbalken detta beteende som OFREDANDE. Brottsbalken är alltså användbar och jag undrar vilken anmälningsplikt jag och skolledning har?
Ja, det du beskriver låter verkligen inte som något bra och helt klart är det inget som förbättrar lärandet, snarare är det tvärtom.
Ja, varför inte göra som polisen sa att det går att göra, att anmäla det? Om du gör det får du gärna meddela mig senare om hur det gick.